September 2, 2018

Magiczny Mostar – Bośnia i Hercegowina

Miesiąc temu wróciłam z roadtripa po Bałkanach, podczas którego odkryłam kilka nowych krajów i dużo ciekawych miejsc. Jednym z nich była Bośnia i Hercegowina oraz słynny Mostar. Zapewne kojarzycie to miasto z bajkowym kamiennym mostem, który znajduje się na zdjęciach wielu podróżniczych blogerów – nic bardziej mylnego. Odwiedzając to miasto, nie spodziewałam się, że będzie aż tak uroczo. Mostar jest piękny, wyjątkowy i bardzo instagramowy. Przed moim przyjazdem do Bośni i Hercegowiny ten kraj kojarzył mi się z wojną domową i ubóstwem, nie spodziewałam się, że znajdę w nim taką perełkę jak Mostar. Mimo tego, że Bośnia ma dość smutną historię, jej widoki potrafią zachwycić. W dzisiejszym wpisie pokażę Wam, co warto zobaczyć w Mostarze oraz dam Wam kilka wskazówek dotyczących najlepszych miejsc na zdjęcia.

Stary Most (Stari Most)

Najbardziej instagramowym miejscem w Mostarze jest bez wątpienia Stary Most zbudowany w XVI wieku przez Turków z Imperium Osmańskiego. Został on zburzony w 1993 roku podczas wojny bośniackiej pomiędzy muzułmanami i chrześcijanami. Na szczęście most został odbudowany i w pełni zrekonstruowany w 2004 roku dzięki wsparciu UNESCO. Aktualnie Stary Most jest symbolem pojednania między wyznawcami obu religii. 

Zdjęcia mostu najlepiej jest robić z samego rana, kiedy jeszcze nie ma na nim spacerujących turystów (najlepsza godzina to tak 9-10, wcześniej nie ma to sensu, bo na rzekę pada duży cień i jest zbyt ciemno). Wiele osób pytało mnie w wiadomościach, skąd zrobiłam to zdjęcie, a więc odpowiadam – poniższe zdjęcie zostało zrobione z drugiej strony rzeki, z tej, po której prawie zawsze nie ma żadnych turystów. Aby się tam dostać, należy skręcić w wąską, wybrukowaną uliczkę prowadzącą do rzeki, następnie iść wąską ścieżką i zejść po metalowych schodach i drabinie. Na pewno tam dotrzecie, droga nie jest zbyt skomplikowana. 

Wieczorową porą też warto wybrać się nad brzeg Neretwy, ponieważ odbywają się widowiskowe skoki do wody z mostu. Panuje tam wtedy bardzo fajny klimat, jest wiele ludzi, można też zjeść coś dobrego w pobliskiej restauracji lub napić się piwa.

Stare Miasto i bazar

Podczas spaceru na kamienny Stary Most musicie przejść przez Stare Miasto i bazar, nie sposób nie zauważyć malowniczych domków i stoisk z lokalnymi wyrobami. Stare Miasto w Mostarze przypomina średniowieczne miasto z orientalnymi wpływami, naprawdę jest tam bardzo przepięknie. To miasto, jak i cała Bośnia i Hercegowina nie są zbyt popularnymi kierunkami wśród turystów, dlatego Stare Miasto nie straciło jeszcze swojego uroku przez natrętnych sprzedawców i zbyt dużą ilość sklepików z pamiątkami. Na bazarze możecie dostać naprawdę ciekawe i oryginalne przedmioty. Na uwagę zasługują szczególnie lampy z kolorowymi mozaikami, ceramika i  materiałowe kosmetyczki z oryginalnym wzorem

Kuchnia w Bośni i Hercegowinie jest bardzo dobra, a ceny w przeliczeniu są takie jak w Polsce lub nawet tańsze. Jeśli będziecie szukać dobrej restauracji, polecam Wam zajść do Hindin Han na Starym Mieście. Poleciła nam ją właścicielka hotelu. Jest tam bardzo smacznie i niedrogo! Na pewno warto skosztować pstrąga, podobno jest najlepszy Mostarze. Polubiłam także serbską sałatkę, czyli pokrojone pomidory i ogórki z cebulą, a na nich potarty kozi ser. Coś przepysznego! Natomiast w piekarni warto skosztować tradycyjną bułkę z nadzieniem, czyli burka.





 Bluzka – Bonprix


W Mostarze można spotkać bardzo wiele dziko żyjących kotów. Byłam dobrze zaopatrzona w saszetki, pasztety, plastikowe talerzyki i nóż. Dzięki temu nakarmiłam dużą ilość futrzastych przyjaciół! Jeśli tak jak ja lubicie zwierzęta, warto pomyśleć o niezbędnym zaopatrzeniu.


Na wszystkich zdjęciach mam na sobie koszulkę z orientalnym wzorem ze sklepu Bonprix (tutaj), która idealnie pasowała do moich podróżniczych zdjęć z Mostaru. Bardzo się cieszę, że ją miałam ♥
bonprix • Sklep internetowy • Odzież Damska, Męska i Dziecięca

Informacje praktyczne

Do Mostaru warto wybrać się na jeden dzień, tyle czasu spokojnie starczy Wam, aby zwiedzić całe miasto. Polecam Wam połączyć to miejsce z innymi podczas wycieczki po Bałkanach (my jechaliśmy do Mostaru z Makarskiej, zostaliśmy na jedną noc).
◇ Pamiętajcie, żeby wjechać do Bośni i Hercegowiny trzeba mieć ważny paszport oraz zieloną kartę dla Waszego samochodu.
◇ Lokalną walutą w Bośni jest tzw. marka zamienna, 1 euro to około 2 marki. Walutę można wymienić na miejscu, ale płatność w euro lub kartą nie jest problemem. Wszystkie pamiątki na straganach można kupić w euro, tak samo jak bułki w piekarni.
◇ Najlepsze zdjęcia Starego Mostu jak i Starego Miasta najlepiej zrobić z rana, przed południem, wtedy pada najlepsze światło. Wieczorem most i większość budynków jest już w cieniu.
◇ Noclegi w Bośni i Hercegowinie są bardzo tanie, polecam Wam szukać ich przez booking.com. Jeśli zarezerwujecie nocleg po kliknięciu w ten link, dostaniecie aż 50 zł zwrotu gotówki na kartę! ( i ja też dostanę 50 zł! Wspaniałe, prawda?


Mam nadzieję, że spodobał Wam się ten wpis jak i zdjęcia. Jeśli byliście już w Mostarze, z chęcią dowiem się jakie mieliście wrażenia. Mnie osobiście Bośnia i Hercegowina zaskoczyły jak najbardziej na plus. Jeśli chcecie być na bieżąco to zapraszam do śledzenia mnie na instagramie (@sarowly), będzie mi miło jak zostawicie lajka lub komentarz. 





 
 
Share:

9 comments

  1. świetny wpis i piękne zdjecia <3 super, że tak dbasz o napotkane kotki :)

    ReplyDelete
  2. Wspaniałe zdjęcia! Piękny jest ten most. Wcześniej o nim nie słyszałam ;*

    Zapraszam do mnie:
    BLOG

    INSTAGRAM

    ReplyDelete
  3. Jak tam pięknie! Mnie zawsze urzekają te kolorowe małe budynki, są magiczne! <3

    ReplyDelete
  4. przepiękne zdjecia, a miejsce ma swój klimat :)

    ReplyDelete
  5. przecudowne zdjęcia i widoczki <3

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com/2018/08/basilurtea-naturalna-herbata.html

    ReplyDelete
  6. też byłam w sierpniu w Mostarze i spokojnie można wjechać na dowód :)

    ReplyDelete
  7. Tam jest przepięknie! Aż teraz żałuję, że w drodze z Chorwacji na Czarnogórę nie zatrzymaliśmy się na chwilę w Bośni i Hercegowinie. Następnym razem uwzględnię to w swoich planach ;)
    Ogromnie podobają mi się te stragany z pamiątkami. Wyglądają niezwykle malowniczo i kolorowo :)

    Cieszę się, że masz takie dobre serduszko dla zwierząt i nawet podczas podróży o nich nie zapominasz. Zdjęcie z mostem w tle jest przegenialne ♥

    ReplyDelete

Blogger Template Created by pipdig