6 grudnia 2016

#21 Święty Mikołaj kiedyś i dziś. Historia Mikołajek

Witajcie kochani! Chciałabym Wam dzisiaj opowiedzieć o tym kim był prawdziwy Święty Mikołaj i dlaczego obecnie 6 grudnia obchodzimy jego święto. Każdy z Was doskonale kojarzy postać baśniowego, Świętego Mikołaja z długą,siwą brodą, ubranego w czerwony kubraczek, z zaprzęgiem reniferów. Jest on wzorowany na Mikołaju z Miry, który żył na przełomie III i IV wieku.
Mam nadzieję, że mój post Was zaciekawi. W drugiej części posta przygotowałam ciekawostkę o Mikołaju, który istnieje obecnie.

Święty Mikołaj - dawniej



Kim był Święty Mikołaj? (z łac. Sanctus Nicolaus) Żył jak już wspomniałam na przełomie III i IV wieku. Był świętym katolickim i prawosławnym, biskupem Miry w dzisiejszej Licji (obecne tereny południowej Turcji). Zapewne dziwi Was to tak samo jak i mnie, zawsze wydawało mi się, że Mikołaj mieszkał gdzieś w Skandynawii albo na Biegunie Północnym. Ale akurat ten prawdziwy Święty Mikołaj pochodził z Azji Mniejszej.





Historyczne wzmianki o Mikołaju pochodzą dopiero z VI wieku, czyli aż ok. 200 lat po jego śmierci co wydaje się dość dziwne. Dopiero od VI wieku zaczęły krążyć o nim opowieści, o tym jak ratował i pomagał ludziom. Nie wiemy do końca czy istniał naprawdę, ale uznaje się że jest to bardzo prawdopodobne. W IX wieku w źródłach historycznych pojawia się coraz więcej postaci o imieniu Mikołaj, co świadczy o rosnącej popularności kultu świętego.



Być może cała historia o Świętym Mikołaju to tylko legenda, a ludzie co jakiś czas dopisywali sobie kolejne epizody jego życia. Istnieje wiele źródeł mówiących o Mikołaju z Miry, ale przedstawiających różne historie i fakty. Moim zdaniem istniał on na pewno, ludzie przecież musieli na podstawie kogoś opowiadać sobie te wszystkie rzeczy. A Wam jak się wydaje?

Teraz trochę o całej tradycji Mikołajek. Jako że od IX wieku Święty Mikołaj był uznany za świętego i cudotwórcę w całej Europie (w części chrześcijańskiej jak i prawosławnej), to właśnie 6 grudnia (data śmierci św. Mikołaja) każdego roku, obchodzone jest jego święto. Traktowano je jako godne przygotowanie do Bożego Narodzenia.



W 1965 roku podczas soboru watykańskiego, komisja złożona z teologów i historyków miała zamiar usunąć wszystkie święta tych postaci, których istnienia nie da się udowodnić. Zakwestionowała ona to, czy Święty Mikołaj żył na prawdę. Wierni i niektórzy księża protestowali, dlatego papież postanowił, że 6 grudnia będzie obchodzone tzw. wspomnienie dowolne. Z kalendarza usunięto imię Świętego Mikołaja, ale zezwolono aby jego wspomnienie obchodzono według uznania. Każda osoba mogła wybrać czy obchodzi to święto 6 grudnia, czy też nie.

Uważam, że obchodząc Mikołajki 6 grudnia w pewnym sensie wspominamy Świętego Mikołaja, dlatego ważne jest pielęgnowanie tej tradycji. Nie zapominajmy jednak o prawdziwym przekazie tego święta, aby nie tylko prezenty i rzeczy materialne się liczyły. Pomagajmy ludziom i zwierzętom, bądźmy dla siebie mili i serdeczni. W końcu Święta zbliżają się wielkimi krokami!


Święty Mikołaj - obecnie

Przeszukałam internety, i znalazłam informację o tym gdzie mieszka "aktualny" Święty Mikołaj. W Laponii w Finlandii (miejscowość Rovaniemi) znajduje się kompleks, w którym mieszka Święty Mikołaj naszych czasów, obiekt jest otwarty na turystów i ich dzieci z całego świata. Możecie tutaj wejść na jego stronę internetową i sobie zobaczyć jakie atrakcje oferuje to miejsce.





Najlepszą opcją, żeby się tam dostać jest samolot z Londynu, Berlina lub Zurichu. Możemy także polecić z Polski z przesiadką w Helsinkach. Możemy nocować w hotelach, hostelach, pensjonatach lub na campingu. Wybór należy do nas!



Jest to idealna wycieczka dla rodzin z dziećmi i nie tylko. Nie ukrywam, że chciałabym tam kiedyś pojechać i przy okazji zwiedzić inne miejsca w Skandynawii. Zapewne trochę to kosztuje, cała Finlandia jest droga.



Nie wiem czy wiecie, ale miejscowość Rovaniemi w Laponii w 2010 roku została oficjalnie uznana za miasto rodzinne Świętego Mikołaja. 



Oprócz domu Świętego Mikołaja, możemy podziwiać piękne widoki z zorzą polarną i zachodzącym słońcem!



Piękny zachód słońca i koniki za zakończenie  

Jeśli nie możecie odwiedzić Rovaniemi, można napisać list do Świętego Mikołaja na podany adres. Być może Wam odpisze lub podaruje jakiś prezent ^^

Santa Claus Arctic Circle 
96930 Rovaniemi 
Finlandia www.santaclaus.fi

A Wy jak obchodzicie dzień 6 grudnia?  
Zapraszam do komentowania i miłych Mikołajek :*


7 komentarzy:

  1. Bardzo przyjemny i ciekawy post! :) Część informacji znałam, a część dopiero tutaj przeczytałam. W Mikołajki daję moim najbliższym jakieś drobne lub własnoręcznie zrobione prezenty.
    Gdy chodziłam do szkoły, to bardziej czuło się tą aurę Mikołajek ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Historię Św. Mikołaja bardzo dobrze znam :) Jeszcze rok temu obchodziłam Mikołajki w tym roku już nie ale to dlatego, że prezenty dajemy sobie pod choinkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super pomysł na wpis, ja przygotowuję świąteczne inspiracje :D
    Zapraszam do mnie i zachęcam do wzięcia udziału w rozdaniu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kiedyś się bałam mojego kuzyna czy wujka przebranego za Mikołaja- dziś bardzo lubię czytać o nim informację :) iobiektywwsercu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja dostałąm tylko prezenty, a resztę Mikołajek przełożyłam na piątek. ;) Zapracowany chłopak ;<

    OdpowiedzUsuń
  6. Magiczne miejsce Świętego Mikołaja ;D
    Świetny post, chociaż ja już z roku na rok coraz rzadziej obchodzę Mikołajki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawie to wszystko opisałaś. Też byłam przekonana, że ten prawdziwy Mikołaj pochodził ze Skandynawii!:) a do Laponii chętnie bym się wybrała, na pewno jest to magiczne miejsce.

    OdpowiedzUsuń

Odpowiem na wszystkie szczerze komentarze na Waszych blogach. Jeśli spodoba mi się Twój blog, na pewno go zaobserwuję!